Jumaat, 2 Oktober 2009

Power of Compunding

Hari ni aku bersembang dengan bos aku. Isunya ialah mengeluar duit KWSP utk dilabur dlm Public Mutual. Jadi bos aku pop up some idea dgn konsep compounded investment. Contoh begini, katakan kita mula investment dengan Rm 10,000. 1st year kita dapat dividen 10% Rm 1000. Kita labur semula RM11000 then dapat another 10% RM1100. 3rd year invest semula Rm12100. The same whole process until target maturity next 25 years the figure is Rm 108,347.06.

So disini aku dpt satu idea utk buat pelaburan cara tersendiri. Let say aku bermula invest forex USD10. Compounded 10% per month, 120% per year. Next 25 Years the figure is USD 3.6 billion. Tak percaya kira lah sendiri. Dgn duit banyak tu aku rasa we are the richest man in Malaysia. So itu dinamakan the power of compounding. Sebab itulah aku rasa George Soros tidak menyesal sekalipun kerugian USD 500 juta sebab saham jatuh kerana dia tidak melabur untuk short term. Kerana saham jadi murah, dia beli saham Coca cola dalam masa 5 tahun keuntungan dia USD 3 billion. The matter of fact, kesilapan boleh menjadi inspirasi untuk next decision making.

Dalam pelaburan apa-apa pun, kita tak boleh bermimpi jadi jutawan hanya 1 hari. Mengapa aku suka berkawan dengan Jero instead of dia kutuk decision aku stupid tahap melampau. Ini kerana aku akan sentiasa balik dan berfikir apa next step aku utk compete skill dia. Kata kuncinya ialah bagaimana kita membuat keputusan dalam keadaan tertekan. Result lampau adalah pengajaran. Masa depan adalah penentuan. Kita tak akan tahu apa berlaku di masa depan tapi kita boleh meramalkan sahaja. Same thing dalam investment apa-apa pun. If kita berpegang ASB boleh bagi return 8% pa, kita tersilap. ASB beri dividen berdasarkan past performance sahaja. For future kita meramalkan apa yang ASB hadapi dalam risiko kewangannya. Kemungkinan utk beri dividen lebih rendah tetap ada.

Aku bersembang pula dengan Azli, member aku yang suka survey loan. Which one is better. Bagi aku, loan is a bad thing just because we desperately needed for some reason kita terpaksa buat. Tapi prinsip Haji Dolah loan is a leverage to next financial freedom. Which side yang kita tengok. So aku decide buat kad kredit Bank ISlam dan lupakan Personal Loan kerana aku boleh leverage dengan kredit card tu. tarah over-over again dengan sedikit kos but better return.

aku ditanya mengenai halal forex ni. So, jawapan dari sudut syarak masih kabur. tapi kita boleh ambil prinsip perdagangan islam. Tiada riba, tiada penindasan. Forex ada akaun islam yang tiada riba.This is a straight forward market. Bank offer rate, kita jual atau beli rate yang diberi. Same goes for example a car that we bought. If kita beli for 1st time at a certain price, kita tak akan dpt price yang sama jika kita jual kepada orang lain. melainkan org yang nak beli bersetuju dengan harga yang kita tawarkan. Tak kisah lah kereta dah modified dengan semua barang canggih ada. Tapi ada buyer yang sanggup. Dalam forex, kita sanggup terima price yang ditawarkan bank, kita klik button. Then for certain time period, kita puas hati dengan position kita ada. Kita offer kepada bank utk beli pulak. As simple of a button click. profit n loss kita dah awal2 lagi calculate. Risk ada, tapi minimisekan sebaik-baiknya. Bak kata jero, nak entry position awal boleh tapi risiko besar. Tak confirm trend. So masuk bila trend terang2 confirm. Dari main saiz 2%, main saiz 4% MM. Sama jugak perginya. Bezanya trade kita secure.

aku lebih suka mengatakan seorang jutawan menemui cara utk menggunakan peluang dapat duit berkali-kali. Bukan seorang jutawan menemui duit untuk bergelar jutawan. Kalau ada itulah dreamers. Dapat duit menang kontrak juta2 seronok la. Bila x ada kontrak, menganga balik. baik kita hindar dari berfikiran begitu. Sebaik-baiknya, kita develop dulu ilmu kita. aku akui dah lebuh RM2000 main forex. jero lebuh RM 70,000. Tapi baru ni dia withdraw RM 100,000. Dan dia boleh withdraw lagi dan lagi. tak ada limit. Itulah dikatakan cara guna peluang. Jero dah beli restoran dan ada 25 worker lagi. Dapat kontrak catering sikit-sikit just to make things better dari dok rumah 24 jam sehari. Bagi aku dats a lot of improvement.

The keyword, guna duit sebagai leverage.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan