Isnin, 28 September 2009

Bijak macam Warren Buffet?

Aku baru lepas menonton biografi Warren BUffet di Astro Channel 555. Dia sangat bijak melabur. Tiada orang dapat membaca apa yang difikirkannya. Dia pula jarang membuat kesilapan dalam pelaburan. Setiap pelaburannya mesti menguntung.

Ini lah aku dok fikirkan. Mana ada orang tak membuat kesilapan. Ada orang belajar dari kesilapan. Tukar kesilapan jadi kejayaan. Banyak insan macam tu, syed mokhtar bukhari, daim zainuddin dan ramai. Tapi hanya 5% je orang berjaya dalam perniagaan. Selebihnya menunggu masa untuk hancur. Itu hukum alam. Fakta yang benar. Jadi bagaimana nak berada dalam kelompok 5%?

Aku baru belajar cara manage duit ala azizi ali. Pelaburan bijak lawan banyak melabur. Apa yang aku dapat huraikan setiap karangan azizi ali, setiap benda disekeliling kita adalah pelaburan. Tak pakai duit pun dah boleh melabur. udara, air dan pelbagai nikmat Allah. Itu basic. Penambahan daripada itu aku cuba kaitkan dengan apa yang aku ada. Sebuah laptop pejabat. hanya subscribe P1 W1max aku dah boleh trading selepas office hour. Aku ada kereta, guna duit claim bayar instalment dan servis keter. Aku ada baju lama yang boleh dipakai, tak yah beli. Kalau dalam almari ada 100 helai, rotate je pusingan baju tu. Sapa nak complain.

Sekarang aku belajar pelaburan melalui gaji kerja. Aku tertarik dengan konsep syed mokhtar. Bayar dulu hutang, labur dalam sabar. So aku dah pernah lalui finacial disaster berkali-kali sampai tak ingat. Sedar tak sedar aku belum cukup melabur untuk kewangan masa depan. Kalau aku buat loan dan beli lagi harta yang konon aku boleh dapat hasil, aku rasa aku putar balik kesilapan tu. So aku nak cuba satu pelaburan yang radikal. Buat loan untuk pelaburan sendiri. Aku tentukan sendiri nilai masa depan dengan duit yang ada. Jero dah pernah beri contoh untuk aku. Aku cuba ikut.

Estimate bebas hutang aku nanti maybe umur pencen kalau aku jalankan plan aku. Tapi aku cuba pelbagaikan bakul untuk dilabur. biar setiap bakul ada nilai tambah masa depan. Tak dapat banyak pun tak apa, janji nilai itu meningkat. Peringkat menguruskan risiko masa depan. Aku suka jugak konsep risiko terkira masa dalam CNI. Tapi aku cuba twist konsep dari apa orang faham dengan keadaan terkira. Bila kita mengira risiko, kita sedang membuat satu plan nilai tambah hidup. Contoh meniaga CNI, kita memang tak involve direct cost utk business, yang kita terkena ialah indirect cost business. Minyak keter, kos kursus, beli barang untuk kejar point. Bagi aku menambahkan lagi risiko dalam terkira tu. Harus diingatkan setiap perniagaan ada peratus pulangan. Normal return 10%, jarang ada return melebihi 50% per annum melainkan orang tu dah peringkat tertinggi dalam perniagaan ni.

Aku yakin sangat, if aku follow cara orang yang aku sure tak sesuai, aku bukan jadi macam orang itu, jadi lagi teruk dari orang itu. Sebabnya aku meniru saja tanpa ada apa-apa nilai pada hidup aku. Orang success ni, react dari situasi dengan cepat, avoid getting risk of loss, grab chance to the max. Prinsip hukum alam.

Aku berkongsi cerita Korea, The Scam. Dia dah abadikan 5 tahun belajar saham. 2 tahun permulaan lingkup sebab dia buat ikut cara perspektif orang, 3 tahun success sebab dia buat ikut perspektif dia. cara dia betul. Orang berjaya 5% ada ciri tersendiri yang dia tak ikut orang lain. Sistem sendiri yang memberi pulangan maksimum.

So sekarang aku cuba kembangkan lagi konsep sistem sendiri aku ni. Biarlah orang tak faham, janji aku faham.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan