Jumaat, 11 September 2009

Ilmu anugerah Ilahi

Alhamdulillah... ayat pertama aku sebut bila trading aku rugi... Bukan kerana rugi itu.. kerana aku ditemukan dengan petunjuk yang sangat bernilai. Bagi aku apalah sangat kejayaan jika kita tidak hayati perjuangan kita.
Aku cuba contact sifu aku untuk menambahkan lagi statement kata hati, tapi nampaknya gagal dihubungi kerana sifu aku sentiasa fokus dalam perjuangan forex. Tiada gangguan. Macam aku juga, masa trading adalah masa untuk analisa bukan masa untuk berbual.
Ilmu yang dimaksudkan ialah indicator stochastic oscillator. Basic indicator ni. Mana-mana metatrader mesti ada. Tapi indicator ni cukup power untuk swing trading. Combo pula dengan MACD, tanbah lagi Boilinger Band, up lagi dengan custom Indicator, ia ibarat senjata tunggu ditarik picunya.
Cara penggunaan stoch aku agak mudah. Lihat bacaan line %k dan %d. Cross je open position. Nak confirm tengok timeframe 30. tengok juga dalam D1, H4 dan H1. Selari semua bermaksud trend dah confirm biarkan OP berenang sendiri.
Yang dimaksudkan petunjuk baru ialah sekiranya M30 dah tunjuk Price channeling, rujuk H1 dan H4 stoch reading tak sama dengan syarat, close je. Untung ke rugi ke tutup terus. Itu maksudnye divergence. Price masih didominasi oleh arah berlawanan. Buang masa floating pun. Itupun kalau price tend to return OP. kalau dak tunggu tahun depan baru sampai price OP.
Aku dah cuba wat skill no stop loss. Nampaknya idea no stop loss agak bahaya. Sakit jantung gak tengok price mencanak arah berlawanan. so my recommendation pasang 50 pips stop loss. take profit yang sure dapat 10 pips. Average pips 50 pips. Nak pakai risk to reward ratio amik 100 pips. Nak ride profit, follow stoch line je. Kalau larat tunggu lagi la.
Itu adalah ringkasan ilmu aku dapat dari Ilahi. Tapi kita mesti ingat, dalam trading kesabaran mengasah skill menghadiahkan return yang aku sendiri tak dapat imaginasi. Hindar ketamakan. Hindar rasa marah, geram, biarkan rugi untuk kita alami pengalaman yang menakjubkan.
Aku selalu di sindir kerana menceburi forex, tapi aku tak pernah berkecil hati. Otak aku sentiasa berjalan seperti roda. Aku sentiasa memikirkan jalan untuk berjaya. Orang kaya pun dah tegar disindir sewaktu permulaan. Ada juga sampai mengalami situasi genting hidup mati untuk membuat keputusan. Tak kurang juga mempertaruhkan masa depan demi merealisasikan keupayaan sebenar nya.
Aku dapat input dari seorang trader yang berjaya. Sekiranya keupayaan kita dah terbukti. Gunakan apasaja peluang disekeliling untuk dimanfaatkan. Aku percaya konsep duit bekerja untuk kita bukannya kita bekerja untuk duit. Amat malang sekiranya kita menjadi robot kehidupan hanya mengikut pusingan alam dan norma kebiasaan. Kita seperti bateri. Bila kehabisan kuasa kita jadi sampah. Biar jadi pokok. Semusim demi musim meluruhkan hasil tanpa dipaksa.
Aku percaya otak kita bekerja diluar kebiasaan kita. Ramai percaya logik akal. Tapi tak ramai percaya kehebatan akal. Ambil contoh pengemis, sekiranya dia masih terus mengemis hanya untuk makan, dia hanya perlu ke restoran dan mohon simpati. Selesai makan balik dan tidur. Tapi pengemis yang guna akal, dia mengemis mengikut waktu puncak masyarakat. Dimana ramai orang, disitu dia mengemis. Percaya atau tidak atas hukum alam manusia yang bersimpati, dia berjaya mengaut duit yang dia sendiri tidak dapat bayangkan. Jutawan sebenar adalah pengemis. Tiada liabiliti, tunai sentiasa penuh. Bijak kan orang yang kita kata bodoh dan dungu. Mungkin pengemis bijak ini berkata dungu betul masyarakat keliling aku. Kerja sampai nak mati tak juga hidup tenang.
Banyak betul komen aku ni hehehe... aku suka menggerakkan otak aku untuk berfikir diluar kebiasaan aku. aku bukan seorang pemidato yang mempersonakan pendengar aku, aku bukan pelakon yang mempamerkan bakat beraksi yang luar biasa. Aku bukan juga bateri yang tunggu diganti baru. Aku bateri yang sentiasa berkuasa menggerakkan kelebihan yang ada pada aku.
Andainya aku boleh putarkan masa aku mahu putar ke depan. Aku nak tahu apa yang terjadi di masa depan aku dengan usaha yang aku semai dari hari ini. Aku tidak tahu, tiada orang tahu apa yang terjadi, hanya Allah yang Maha Mengetahui. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan