Selasa, 15 September 2009

Antara Berharta dan Banyak Harta

Hari ni aku berbincang panjang dengan wife aku. Isu utamanya tak lain dan tak bukan ialah duit untuk beraya. Ini kes yang aku sendiri jangka akan terjadi dalam mana-mana keluarga. Dijamin.

Isunya ialah kenapa x ada duit. Sepatutnya claim dapat, advance outstation dapat dan gaji dapat dah cukup buat belanja hari raya. Penyebabnya dikenalpasti, orang yang bertanggungjawab sediakan cek sudah berhenti kerja. Jadi tinggal la balance workers yang x tahu apa yang perlu dibuat. Sadis betul. Time critical camni pun boleh kena jackpot.

Itu drama pertengahan. Permulaannya ialah kami start cari rumah untuk dimiliki. Combo dengan itu beli motor sebuah sebab ia keperluan yang mendesak. Tambah combo lagi perlu duit untuk sewa rumah DBKL. Tambah combo maksimum pelaburan forex aku jadi caca marba menyebabkan aku hilang fokus untuk trading. 20 losses in a row.Maka dah 4 bulan aku mengikat perut dari bershopping.

Ini lah yang kami sekeluarga runsing. Masalah akan timbulnya apa akan berlaku selepas raya. Payung dah koyak rabak. Hujan makin lebat. Nak cari payung baru waktu ni kurang bijak. Jadi terpaksa juga ikat perut untuk 4 bulan lagi. Semuanya kerana financial commitment yang tinggi. Bulan2 kena maintain kos hidup cecah RM2400 sebulan. Memang ketat.

Ramai orang kata aku ni tenang. Apa yang jadi aku tetap cool. Sebenarnya ramai tak tahu setiap malam aku akan merangka jalan keluar dari krisis kewangan family ni. Ramai tak tahu sebenarnya aku mengorbankan hak outstation aku semata-mata mengekalkan balance sudut jadual. Mungkin Othman dah tunjuk contoh untuk aku follow, tak masyuk dan biarkan semua berlalu dengan redha.

Ramai juga pertikaikan penglibatan aku dalam forex. Agak menggelikan hati kalau seumur hidup aku x payah ubah keadaan kewangan aku. Maintain kehidupan makan gaji. Aku dah ukur semua tu, kehidupan aku 30 tahun akan datang ialah sama saja macam kehidupan hari ini. Tiada yang luarbiasa.

Forex bagi aku ialah skill mencari extra income cara intelek. Kena pakai otak besar penumbuk ni nak masuk trading. Dah masuk position nak kena pakai otak lagi macamana nak close position profit. Lepas tu nak ulang proses sama pun kena fikir sehabis dan sabar menunggu masa sesuai. Bagi aku apa beza daim zainuddin dengan aku dari segi cara. Dibandingkan dengan status kehidupan dah memang jauh berbeza. Begitu juga senior bos aku Haji Dolah.

30 tahun dulu Haji dolah berada posisi yang sama macam aku. mencari rezeki dengan cara dia tahu. Kemahiran saja yang digilap mengikut jangkamasa penglibatan dia. Jadi apa beza aku dengan orang sangat berjaya dari segi itu.

Mungkin ramai yang tak tahu rahsia disebalik pelaburan yang dianggap bijak oleh sesetengah orang. Kita pernah dengar pelaburan emas, pelaburan skim ponzi, pelaburan piramid dan macam-macam variasi pelaburan. Ada yang tersangat logik dan ada yang tak masuk akal. Tapi tujuannya sama. Mereka nak duit kita. Mereka nak 'pinjam'duit kita untuk buat pelaburan mereka sendiri. Ini dinamakan skil pelaburan wayang kulit. Kita tak tahu itu kerana kita tak selidik ke tahap itu. Duit kita tu lah yang super trader ni invest dalam forex dalam kapasiti besar. Contoh macam ni. Dia dapat collect duit 1 juta, dia main 1 lot rm 100,00.00. Tunggu timing sesuai entry. Lock in profit 10 pips senang-senang dapat 1 juta lagi. Pastu dia ulang proses sampai profit dia infiniti. Kemudian tiba masa bayar investor yang konon bijak ni dia pulangkan balik rm 1 juta. Inilah hakikat yang kita selalu tak berminat ambil tahu. Kita bersedia untuk 'digunakan'. Kalau dapat pulangan macam diwar-warkan baguslah. Kalau syarikat buat-buat lingkup, tutup company cabut lari, putih mata lah. Kemudian datang lagi satu investment bentuk lain, tujuan tetap sama. Benda ni hukum karma. cantas satu tumbuh sepuluh, cantas sepuluh naik seratus. Macam tu lah.

So, apa perkara pun. Ambil masa selidik dengan mendalam. Pastikan yang kita faham benar apa yang berlaku. Aku tidak mengatakan aku dah bijak melampau. Cuma aku dah faham apa yang aku usahakan. Aku tetap dalam bidang forex ni. Selagi tak ada istilah forex dalam kamus selagi itulah aku meneruskan cara aku. Tepuk dada tanya hati, apa yang kita cari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan