Ahad, 20 Disember 2009

Mencuba Kaedah Basket Trading

Aku dpt feed dr sifu forex aku Mizee, www.oasiswealthbuilders.com, menganjurkan seminar basket trading system dari pencipta kaedah ini oleh Trader101. Yuran RM2400. Aku berminat sangat tapi sen pula mengekang. So aku surf teknik ini di web dan hasilnya boleh aku simpulkan disini.

Ramai trader termasuk aku mengamalkan kaedah single pair trade dengan alasan lebih fokus dan mudah menjadual matlamat. Jarang orang mencuba trade lebih dari satu melainkan baru nak mencuba. Kaedah basket ini simple, contoh EU,GU,AU, dan lain-lain quote dengan USD, Apabila 1 anchor pair move, lain-lain pair bergerak ikut arah yang sama.Dengan kata lain, USD lemah, semua pair bull, USD kuat, semua pair bear. Walaupun ada perdebatan chain reaction ini, tetapi pengalaman aku mengatakan idea ini relevan. Sifu Mizee pun menekankan kaedah basket ini memang berlaku.

Buat masa ni aku peringkat menguji entry berdasarkan cue. aku akan entry apabila signal semua pair valid. 3 pair dicuba. GU, EJ dan UC. Bukan basket pun. Pasal quote tak sama. Tp aku cuba basket yg low spread dulu. Tambah lagi aku tk ada a/c lain nak dieksperimen. Terpaksa guna akaun misi jutawan juga. Anyway, saiz lot masih rendah mengikut perancangan. aku percaya, jika kaedah basket yg dah 5 tahun lebih diperkenalkan boleh diterima, mengapa tidak diaplikasi pd diri sendiri. Konsep hijarah untuk aku kot....heeee...

Walaubagimanapun, basket trading ada kelemahan, dia mencadangkan stop loss dan monitor trade closely. Perkara ni aku tak dapat buat. Stop Loss adalah virus untuk minda tenang. Monitor closely adalah untuk full time trader yang memang fokus memorex. Better ambil intipati penting saja kot. Yang lain, tunggu dan lihat dulu performance.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan