Isnin, 23 Februari 2009

Lagi-Lagi Masalah Akaun

Setakat hari ni aku dah siapkan 1 akaun koperasi, lagi 4 menanti. Ini yang lemah badan nak sambung buat. Aku pun tak faham jugak koperasi yang menyediakan sumber maklumat. Benda paling basic dalam dunia pun diorg tak sediakan. Masalah sekarang macamana org macam aku nak bantu diorg. Takkan nak reka sesuka hati. Terpaksa lah aku menggunakan kuasa mempengaruhi dengan sepowernye. Pengaruh supaya org yang berkenaan buat kerja yang betul.

Cerita buat kerja betul ni sebenarnya ramai orang tak faham kerja sendiri. Sibuk buat kerja hal orang lain. Contoh la, bendahari bertanggungjawab sepenuhnya pada akaun koperasi. Tapi handle kerja-kerja ladang, kedai, dan segala macam kerja yang boleh upah orang lain buat. Kerja berkaitan akaun langsung terabai. Belum lagi berpolitik. Bab ni yang lagi aku tak faham. Kekadang kerajaan berhati mulia nak bantu koperasi, tapi org-org kerajaan yang berpolitik pulak. Bukan nak bantu koperasi. Sorry lah, aku ter'generalise'.

So skrg ni department aku pulak nak dirombak. Dah cantik dah kerja mulia aku ni, skrg ydp pulak yang fikir kerja ni membazir. Bantu org buat akaun, tak ke bagus namanya. Akaun dah siap, koperasi boleh teruskan operasi macam biasa. Kalau ada masalah, pihak aku boleh bantu selesaikan. Free of Charge. Lain la cerita kena bayar caj profesional. Kalau koperasi bermasalah, operasi tergantung. Tak boleh menyumbang KWAP. Organisasi jugak yang tak dapat income.

Cerita side income, byk jugak org buat side income cara tak beretika. Aku faham nak cari makan. Tapi tak payah lah burukkan reputasi orang lain. Ada juga lah syarikat yang tak puas hati kerja aku sebab soru dia miss. Patut diorang kena tgk broad spectrum. Gambaran besar! Aku bantu koperasi. Aku tak bantu bisnes individu. kan lg byk syarikat sdn bhd nak kena audit. Koperasi ni sebahagian dari income diorg je. Lainkali buat marketing sikit. Zaman sekarang duduk melepak, suap sana sini, tunggu duit masuk cara jahiliyah. Sebab tu x maju ke depan.

Minta maaf lah terkomen pedas sikit. Aku cuma nak meluahkan rasa hati. Tak luah nanti jadi gile meroyan. Meroyan akaun hihi. Aku ambil iktibar, pas ni aku kena upgrade PR aku. Baru le laju kerja aku. Astalavista.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan