Rabu, 18 November 2009

Perkongsian Pengalaman Dengan Orang Yang Tidak Dikenali

2 hari lepas aku chat dgn seorang hamba Allah yang bermian Forex. Antara perbualan tu, aku perasan yang dia trading setelah diberi information. Lanas aku pun ikut sama trading mengikut cadangan dia. Bezanya dia dapat info exit profit manakala aku memilih floating. Saja nak test ilmu gabungan indi. Sehingga hari ini aku masih lagi floating negatif.

Aku bukan nak menyalah disini. Aku kehairanan macamana agaknya trading dengan cue dari orang lain. Aku tak pernah minta cue dari sifu aku. Malah dia sendiri x berminat nak beri apa2 cue sewaktu trading.

Trading adalah gabungan pengetahuan dan tumpuan mengikut tafsiran aku. Kita memproses data berdasarkan data yang diperolehi dari carta dan kita fokus entry yang kita buat. Bila dah power kemahiran ni. Dah boleh apply skill letak entry dan tinggalkan market untuk uruskan arah yang kita mahu. Tak perlu nak menghadap PC sampai tak boleh bergerak ke mana-mana.

Aku mendapat pengalaman berharga dengan mistakes yang dibuat dan aku dapat muhasabah kenapa entry aku salah time. Aku dapat merumuskan entry sebenarnya tidak mengira waktu/situasi. Adakala kita refer stochastic H4 dan pakai QQE. Adakala kita yakin QQE mewakili keadaan sebenar, adakala kita tgk QQE berlawanan apa yang kita faham. Pernah dengar pasal Divergence? Itu lah kata sifu aku, if price berlawanan indi kita rujuk, price dah masuk kategori divergence, ada cara trading divergence ni kata sifu aku. Dalam ilmunya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan